Morgen vertrekken we... - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van ICT JongLeren - WaarBenJij.nu Morgen vertrekken we... - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van ICT JongLeren - WaarBenJij.nu

Morgen vertrekken we...

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg ICT

24 Januari 2017 | Nederland, Heemstede

Morgen gaan we op pad :) Om 6.15 uur verzamelen we op Schiphol en vliegen we naar Heathrow. Als het goed is, landen we rond 9 uur en gaan we met de metro naar het hotel. Hier wacht ons een lunch en dan start het programma van onze studiereis.
In de middag volgen we verschillende workshops. Hieronder een opsomming:
Rolf Hut is wetenschapper en docent aan de TU Delft . Hij kijkt met een kinderlijke nieuwsgierigheid naar de wereld en pro- beert met behulp van sensoren, lampjes en motortjes van alledaagse gebruiksvoorwerpen nieuwe dingen te maken. Met “Rolfs Maakbare Wereld” daagt hij kinderen en volwassenen uit anders naar de wereld te kijken en slimme oplossingen te vinden die het leven gemakkelijker of leuker kunnen maken. In zijn keynote zal hij u meenemen in zijn avontuurlijke creatieve manier van denken. In zijn workshop daagt hij u uit zelf aan de slag te gaan en zo geïnspireerd te worden om ook uw eigen onderwijspraktijk uitdagend te maken.

Inge Molenaar is onderzoeker bij de Radboud Universiteit . Zij onderzoekt onder andere de effecten op het leren in het PO van programma’s als Snappet en Rekentuin. In de workshop zal ze ingaan op haar onderzoek en de rol van data analyse hierbij. Goede interpre- tatie van data en het kiezen van de juiste vervolgstappen door de leerkracht blijken effect te hebben op de leerresultaten van de leer- ling. U gaat zelf data analyseren en proberen op basis hiervan ver- volgacties te plannen.

Raoul Teeuwen - Over "de AH-dino-actie", Pokemon Go en VR/AR. In zijn sessie geeft Raoul een overzicht van wat Virtual- en Augmented Reality is, wat er te koop is, waar je zelf mee aan de slag kunt. Maar ook concrete ideeën over hoe je het in de klas kunt inzetten, wat de laatste ontwikkelingen op dit gebied zijn en wat er 'aan zit te komen'. Hij wijst je op websites waarmee je een vliegende start kunt maken als je na deze sessie meer wilt.

Sarah Horrocks is directeur van het London Connected Learning Centre . Sinds 2014 is programmeren opgenomen in het Engelse curriculum. Sarah zal ingaan op de gestelde doelstelling dat “leerlingen computational thinking en creativiteit leren gebruiken om de wereld om hen heen beter te begrijpen”. Ze zal voorbeelden geven van de manier waarop het CLC scholen ondersteunt om het nieuwe curriculum toe te passen. Daarnaast kunt u kennismaken met benaderingswijzen en ideeën die in Londense scholen worden gebruikt. Wanneer u daarvoor heeft gekozen kunt u op donderdag een bezoek brengen aan het CLC.

Rogier Kerstens - In de wereld om ons heen zullen steeds meer dingen met elkaar verbonden zijn via het internet. Het internet of things (IoT) is in opkomst, de verwarming en lampen thuis kunnen nu al op afstand worden bediend. Tijdens deze hands-on workshop leert u hoe het internet of things werkt en hoe het ingezet kan wor- den. Met behulp van o.a. Little Bits gaan we zelf IoT toepassingen ontwikkelen die u morgen al in de klas kunt inzetten. Rogier Kerstens is een tech- en gadgetfreak en eigenaar van Kiwi Electronics , een gespecialiseerd bedrijf dat handelt in robots, 3d printers en electro- nica voor o.a. het onderwijs.

Gareth Mills zal na zijn keynote eerder deze ochtend u in zijn work- shop zelf aan het werk zetten. Hij zal daarbij voorbeelden delen uit een zestal verschillende landen. Deze workshop is erg geschikt voor bovenbouw PO en het VO.

We hebben er zin in!

• 24 Januari 2017 - 13:08