Dag 1 gastsprekers - Reisverslag uit Kensington, Australië van ICT JongLeren - WaarBenJij.nu Dag 1 gastsprekers - Reisverslag uit Kensington, Australië van ICT JongLeren - WaarBenJij.nu

Dag 1 gastsprekers

Blijf op de hoogte en volg ICT

25 Januari 2017 | Australië, Kensington

Vandaag zijn we met anderhalf uur vertraging veilig op Heathrow aangekomen. De metro bracht ons vervolgens richting het hotel: Copthorne Tara Hotel. Hier werden we warm ontvangen en konden we direct aanschuiven bij de lunch.

Na een lekkere lunch werden wij getrakteerd op de eerste gastspreker: Rolf Hut. Een man die met veel energie en enthousiasme zijn verhaal vertelde. Rolf zijn verhaal ging over een maakbare wereld. Waarin het proberen en doen de woorden waren en het resultaat niet belangrijk was. Soms komen er namelijk hele andere dingen uit dan je van te voren zou denken.

Hierna is de groep verdeeld over verschillende workshops. Voor ons was de tweede gastspreker Gareth Mills. We kwamen bij hem voor zijn workshop 'Future-focused learning'.
Hij begon zijn verhaal met de vraag: 'What is it and why does it matter?' Alles draait volgens Gareth om 'thinking'. We vertellen daarnaast in het onderwijs veel over het verleden, maar te weinig over het heden en de toekomst. Het verleden is belangrijk om op voort te bouwen, maar dit laatste doen we volgens Gareth te weinig. We moeten kinderen voorbereiden op de toekomst. Dat is tegelijkertijd lastig, omdat we niet precies weten hoe die eruit gaat zien.

Kinderen zijn klaar voor de toekomst als ze volgens Gareth aan bepaalde kennis en vaardigheden voldoen. Ze deden ons veel denken aan de 21st century skills. Ook sprak hij over de 'probable, possible and prefered future'. Deze drie zijn erg belangrijk. Je probeert dilemma's op een andere manier op te gaan lossen.

Tot slot legde Gareth een link naar de praktijk. Hij legde de connectiecirkel uit als mogelijkheid om een probleem voor te leggen. In cirkel zie je hoe het een het ander beïnvloed. (Bijvoorbeeld: Er zijn teveel muggen. Wat kunnen we hieraan doen en wat voor gevolgen heeft dit voor andere mensen/dieren/dingen? Wat zijn de mogelijkheden en consequenties?). In de klas kun je verschillende flappen ophangen en daarop de mogelijkheden en consequenties laten schrijven/tekenen, zichtbaar maken. Laat kinderen onderzoeken.

Gareth Mills: 'Leren gebeurt als mensen moeten nadenken. Zorg dat een kind degene kan worden die het verschil in de wereld maakt.'

We hebben ons e-mailadres achtergelaten om informatie en materiaal te ontvangen.

De derde gastspreker, Raoul Teeuwen, vertelde ons over de nieuwste innovaties op het gebied van virtuel en augmented reality.

Aan het einde van de middag werden wij nog getrakteerd op een dosis humor door Pieter de Rijk. Een zeer leerzame dag dus!

• 26 Januari 2017 - 11:41

Wendy Veldhuizen:

Dit ziet eruit als een inspirerende dag!
    Veel plezier verder

• 26 Januari 2017 - 21:17

Rachel:

Mooi om jullie ervaringen zo mee te lezen!

• 07 Februari 2017 - 20:50

Jolanda Van Munster:

Wat een inspirerende reis moet dit geweest zijn. Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie het daar ervaren hebben.